Dołącz do nas

Przestrzeń Miejska

III MIĘDZYNARODOWE TARGI EKOFLOTA

INNOWACJE, EKOLOGIA, MOBILNOŚĆ

ŚWIĘTO ELEKTROMOBILNOŚCI W WARSZAWIE

W dniach 15-16 czerwca 2018 r. w Centrum Targowo-Kongresowym w Warszawie odbyła się już III edycja Międzynarodowych Targów EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność. Ta rozwijająca się z roku na rok impreza staje się powoli obowiązkowym punktem dla wszystkich, którym bliski jest rozwój szeroko pojętej elektromobilności i rynku paliw alternatywnych.

Targi EkoFlota to unikatowe wydarzenie nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowo-Wschodniej, zarówno pod względem liczby prezentowanych samochodów elektrycznych i hybrydowych, jak również najnowszych rozwiązań z zakresu „zielonych” technologii. Podobnie jak w roku ubiegłym imprezę podzielono na Dzień Biznesowy (piątek, 15 czerwca), podczas którego odbyła się konferencja E-Mobility: Elektromobilność, Energia Odnawialna, Zrównoważony Transport, oraz Dzień Otwarty (sobota, 16 czerwca). Już tradycyjnie w rolę prowadzących na targach wcielili się dziennikarze znani z programów TVN Turbo: Adam Kornacki i Rafał Jemielita, a wstęp na oba dni był bezpłatny.

SPOTKANIA I WYMIANA DOŚWIADCZEŃ

Pierwszy dzień targów, czyli tzw. Dzień Biznesowy, był przeznaczony dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej, którzy mieli okazję do nawiązywania nowych kontaktów i wymiany doświadczeń z ekspertami, choćby podczas konferencji E-Mobility: Elektromobilność, Energia Odnawialna, Zrównoważony Transport. Współorganizatorem najważniejszego spotkania branży elektromobilności w Polsce było Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA). Konferencja została podzielona na trzy panele pod hasłem Niskoemisyjna flota w firmie: Road map, Czy ładowanie to wyzwanie oraz Transport, Spedycja, Logistyka. Liczne grono menadżerów motoryzacyjnych mogło zapoznać się m.in. z narzędziami niezbędnymi do podjęcia działań związanych z ochroną środowiska, społeczną odpowiedzialnością biznesu oraz najnowszymi rozwiązaniami, które ułatwiają zarządzanie flotą i umożliwiają zredukowanie kosztów jej działalności. Oprócz tego każdy z uczestników i gości miał okazję przetestowania ekologicznych pojazdów, które specjalnie na tę imprezę przygotowali producenci i importerzy. Zwieńczeniem Dnia Biznesowego było wręczenie nagród III Międzynarodowych Targów EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność dla wyróżniających się ekologicznych i innowacyjnych pojazdów, rozwiązań, usług, firm flotowych oraz dla najlepszych menadżerów.

NAJNOWSZE MODELE I TRENDY

Spośród prezentowanych na targowych stoiskach pojazdów warto wymienić ciekawy użytkowy model Peugeota Partnera w wersji elektrycznej. Ten ekologiczny dostawczak ma silnik o mocy 67 KM, którego zasięg wynosi ok. 170 km. Zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 22,5 kWh można naładować z gniazdka domowego w 8,5 godz. Na stoisku BMW Polska można było zobaczyć nagrodzony przez kapitułę Plebiscytu III Międzynarodowych Targów EkoFlota model i3s. Samochód ten sprawdzaliśmy niedawno w ramach Wielkiego Testu Elektryków magazynu „Menadżer Floty”. Najmniejszy model niemieckiej marki w trybie sport przejeżdża 160 km, a w trybie ECO PRO+ nawet 200 km. i3s można też zamówić w wersji Rex, czyli z Range Extenderem – spalinowym generatorem prądu. Zasięg wzrasta wtedy do prawie 300 km. Mercedes-Benz Polska zaprezentował m.in. nowy model Klasy A, Sprintera oraz liczne odmiany smarta, w tym elektrycznego EQ Fortwo. Z kolei Nissan pokazał nową generację modelu Leaf oraz dostawczaka e-NV200. Na stoisku można było również obejrzeć wciąż przyprószonego kurzem Leaf-a, którym znany z łamów „Menadżera Floty” Arkady Fiedler pokonał Afrykę. Podróżnik był gościem konferencji E-Mobility. Potentat w dziedzinie aut hybrydowych – firma Toyota, zaprezentował ekologiczne wersje Yarisa, Aurisa, RAV4 i C-HR, a także Priusa Plug-In Hybrid oraz napędzany wodorem model Mirai, który można było „prześwietlić” za pomocą specjalnego ekranu. Podczas poprzedniej edycji Targów EkoFlota polską premierę miał koncepcyjny Jaguar I-PACE. W tym roku mogliśmy już oglądać jego produkcyjną wersję, która właśnie wchodzi na światowe rynki. Ten luksusowy crossover legendarnej brytyjskiej marki napędza elektryczny silnik o mocy aż 400 KM i zasięgu przekraczającym 300 km, co jest kolejnym sygnałem, że nowoczesnym, bezemisyjnym samochodem można już bez stresu wyjechać daleko poza miasto. Na targach nie zabrakło również firm oferujących alternatywne rozwiązania w zakresie transportu. Dużym zainteresowaniem cieszyły się np. stoiska z elektrycznymi rowerami czy skuterami (TrybEco, Blinkee.city) oraz motocyklami (E-Moto). Osobną strefę miały koła naukowe polskich uczelni, które pokazywały skonstruowane przez siebie i nagradzane w międzynarodowych konkursach bolidy, elektryczne jednoślady czy pojazdy zasilane energią słoneczną. Swoje stoiska prezentowały także firmy zajmujące się logistyką i transportem (m.in. No Limit Logistyka), ubezpieczeniami (m.in. Makurat Ubezpieczenia), wypożyczaniem samochodów (m.in. 99rent, Rentis) oraz infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug in (m.in. Power EV, GreenWay).

BADMINTON I DRIFTERZY

Drugi dzień targów był otwarty dla zwiedzających. Specjalnie na tę okazję został przygotowany kącik zabaw dla najmłodszych i zaprezentowano produkty związane z „zielonym” stylem życia. Natomiast pod patronatem znanej działaczki na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, Beaty Bublewicz, dzieci mogły wziąć udział w grze edukacyjnej na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tego dnia odbywały się także dostępne dla wszystkich testy samochodów ekologicznych. Amatorzy sportowej jazdy mieli okazję spróbować swoich sił w zawodach Ekodrift, a szczęśliwcy mogli cieszyć się przejażdżką na prawym fotelu z wicemistrzem Polski w rajdach samochodowych Jakubem „Colinem” Brzezińskim. Oprócz tego miłośnicy aktywnego wypoczynku przeszli krótkie szkolenie w Akademii Badmintona Roberta Mateusiaka, wielokrotnego medalisty mistrzostw Polski i Europy oraz zwycięzcy turniejów cyklu World Cup. Wśród Głównych Patronów Honorowych tegorocznej edycji targów znalazły się trzy urzędy administracji rządowej. Na wsparcie III Międzynarodowych Targów EkoFlota zdecydowały się: Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Ministerstwo Energii oraz Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

Wyniki Plebiscytu III Międzynarodowych Targów EkoFlota: Innowacje, Ekologia, Mobilność

POJAZDY

Innowacyjne rozwiązanie roku

Jaguar I-PACE: za największy zasięg w kategorii EV

Mobilne rozwiązanie roku

Volkswagen Connect: za kompleksowe rozwiązanie pomagające ograniczyć zużycie paliwa i poprawić styl jazdy

Ekologiczne rozwiązanie roku

Nissan LEAF, system V2G: za możliwość wykorzystywania auta jako źródła zasilania

Pojazd ekologiczny roku

jednoślady

TrybEco Foldie

pojazdy osobowe do 3,5 t

Nissan LEAF

pojazdy dostawcze do 3,5 t

Peugeot Partner Furgon Elektryczny

pojazdy użytkowe pow. 3,5 t

Mercedes-Benz Sprinter BlueEFFICIENCY

Flota ekologiczna roku

Rentis – smart way to travel: za flotę ponad 100 aut hybrydowych

USŁUGI / PRODUKTY

Innowacyjne rozwiązanie roku

GreenWay Polska Sp. z o.o.: za GridBooster – magazyn energii połączony z punktami ładowania

Mobilne rozwiązanie roku

Power EV: za aplikację mobilną inteligentnego ładowania samochodów elektrycznych, pozwalającą zarządzać systemem ładowania

Ekologiczne rozwiązanie roku

BASF Polska Sp. z o.o.: za produkty Glasurit Eco Balance, które pomagają oszczędzać zasoby kopalne i ograniczać emisję CO2

Ponadto Kapituła plebiscytu wręczyła nagrody w kategoriach, w których sama wskazała nominowanych

SPOŁECZNOŚĆ

Eko Menadżer Roku

Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe: za aktywne promowanie napędów wodorowych i wsparcie rozwoju elektromobilności w Polsce i Europie

Eko Samorząd Roku

Zielona Góra: za flotę 47 autobusów elektrycznych i budowę infrastruktury ładowania

NAGRODY SPECJALNE MAGAZYNU „MENADŻER FLOTY: FORUM BIZNESOWE”

Wielki Test Elektryków

BMW i3s

99RENT

10 lat na polskim rynku

DEKRA

Dbanie o standardy w branży motoryzacyjnej

 

 

Elektromobilność, Energia Odnawialna, Zrównoważony Transport

Konferencja E-Mobility, która odbyła się pierwszego, biznesowego dnia III Międzynarodowych Targów EkoFlota, okazała się spotkaniem praktyków, twardo stąpających po ziemi. W trakcie dyskusji panelowych uczestnicy jasno wskazywali na biznes, który pierwszy musi poznać korzyści i wyzwania związane z użytkowaniem aut elektrycznych i dalej nieść przysłowiowy kaganek oświaty dla kierowców aut prywatnych.

Wydarzenie EkoFlota to tradycyjnie już nie tylko targi. To także jedna z najważniejszych branżowych konferencji dotyczących elektromobilności w Polsce. Tegoroczna edycja została zorganizowana na zaproszenie „Menadżera Floty” przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Stowarzyszenie jest czołową organizacją branżową zajmującą się kreowaniem rynku elektromobilności i gazomobilności w naszym kraju. Stowarzyszenie zrzesza m.in. firmy z branży: motoryzacyjnej, technologicznej, infrastrukturalnej, finansowej, leasingowej, doradczej i transportowej. Nadrzędnym celem PSPA są działania na rzecz ukształtowania odpowiedniego otoczenia gospodarczego, pozwalającego na rozwój niskoemisyjnego transportu. „Menadżer Floty” jest natomiast jedną z pierwszych redakcji, która od lat kompleksowo przygląda się elektromobilności, śledząc zarówno globalne trendy i rynki, jak i polską rzeczywistość. Trzeba dodać, że konferencja była także częścią europejskiego wydarzenia Unii Europejskiej – Sustainable Energy Week. Zarówno targi, jak i sama konferencja objęte były honorowymi patronatami trzech Ministerstw: Energii, Inwestycji i Rozwoju oraz Przedsiębiorczości i Technologii. W ramach wstępu odczytany został list Sekretarza Stanu, Pana Michała Kurtyki, do uczestników wydarzenia. Podsumowano w nim działania rządu w zakresie promocji i rozwoju elektromobilności w Polsce. W szczególności minister Kurtyka odniósł się do Pakietu na rzecz Czystego Transportu i zawartych w nim dokumentów: Planu Rozwoju Elektromobilności i Krajowych Ram Rozwoju Paliw Alternatywnych, w ramach których zaplanowano rozwój infrastruktury ładowania aut elektrycznych i tankowania gazu ziemnego (CNG i LNG). Wskazał również ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych jako swoistą „konstytucję” dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych w Polsce i gwarancję zwiększenia ich popularności. Na zakończenie – oprócz życzeń owocnych obrad – po raz kolejny Michał Kurtyka deklarował otwarcie ministerstwa na sygnały i sugestie rynku związane z rozwojem polskiej elektromobilności. „Niskoemisyjna flota w firmie” – takie hasło przewodnie towarzyszyło tegorocznej edycji konferencji. Wydarzenie było podzielone na trzy bloki – wszystkie przeprowadzone w formie debat i poświęcone następującym zagadnieniom: Road Map, Czy ładowanie to wyzwanie? i Transport, Spedycja, Logistyka.

ROAD MAP, CZYLI MAPA DROGOWA KRAJOWEJ ELEKTROMOBILNOŚCI

Pierwsza debata odbyła się pod przewodnictwem Macieja Mazura – dyrektora zarządzającego PSPA. Uczestnikami rozmowy byli: Sławomir Wontrucki (członek zarządu PZWLP, prezes LeasePlan Polska), Jacek Pawlak (prezes zarządu, Toyota Motor Poland), Aleksander Rzepecki (Electric Vehicles Implementation Manager, Mercedes- Benz Polska), Michał Kucharski (prezes zarządu, Plus Flota Sp. z o.o.), Kazimierz Rajczyk (dyrektor zarządzający Sektorem Energetycznym, ING Bank Śląski), Tomasz Gałaszkiewicz (BMW i Manager) i Krzysztof Kowalczyk (doradca Zarządu ds. Nowego Biznesu, Grupa LOTOS). Wszyscy uczestnicy jednoznacznie wskazywali, że rozwój polskiej elektromobilności powinien być zrównoważony i dobrze zaplanowany. Trzeba się liczyć z tym, że samochody spalinowe nie znikną z polskich dróg od razu. Jednocześnie należy zadbać o to, żeby Polska nie stała się – choć jest na najlepszej drodze – złomowiskiem Europy. W dyskusji pojawiło się także stwierdzenie, że tylko właśnie Polska i Bułgaria akceptują import aut używanych po szkodach całkowitych z USA – co oczywiście ma negatywny wpływ sprzedaż nowych pojazdów – również tych elektrycznych. Mówiono również o tym, że auta hybrydowe mają pozytywny wpływ na poprawę jakości powietrza w miastach i nie powinny być tak drastycznie pozbawione przywilejów przez ustawę. Wymieniono opinię, że dziś nie jest oczywiste, czy mała popularność aut elektrycznych to wynik słabego zaangażowania koncernów samochodowych czy postaw konsumenckich. Wysokich cen takich aut nie jest w stanie zrekompensować nawet gęsta sieć stacji ładowania. Nowy rynek motoryzacyjny w elektrycznym wydaniu to nie tylko samochody, ale przede wszystkim cała oferta usług dodatkowych, jak choćby car sharing, coraz popularniejszy wśród młodych kierowców. Podsumowując dyskusję o mapie drogowej, wskazano na niewielką wiedzę kierowców indywidualnych o samochodach elektrycznych i bardzo dużą rolę przedsiębiorców jako podmiotów odpowiedzialnych w Polsce zarówno za wykreowanie popytu na auta elektryczne, jak i zaoferowanie usług dodatkowych.

CZY ŁADOWANIE TO WZYWANIE?

Jacek Fior – współzałożyciel Tesla Shuttle – poprowadził drugie spotkanie pod hasłem „Czy ładowanie to wzywanie?”. Po stronie ekspertów zasiedli: Krzysztof Zamożny (Head of Sales eMobility, Garo Polska), Bjorn Utgard (Director of New Markets, EV BOX), Kazimierz Monkiewicz (Manager ds. CSV, Echo Investment), Piotr Michalczyk (Partner PwC), Dawid Kmieciak (prezes zarządu, Nexity), Lasse Anbuhl (Market Development, Hubject) i Rafał Czyżewski (prezes zarządu, GreenWay Polska). W trakcie dyskusji można było wyczuć mieszane uczucia związane z wprowadzeniem ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Z jednej strony wreszcie pojawiły się podstawy rozwoju rynku – które szeroko doceniono, ale z drugiej mówiono o przeregulowaniu. Dotyczy to przede wszystkim procesu budowy nowych stacji ładowania samochodów elektrycznych, które przed uruchomieniem powinny przejść badanie techniczne UDT (Urząd Dozoru Technicznego). W tym zakresie nie ma jeszcze stosownych rozporządzeń, więc gotowe obiekty czekają bezużyteczne na stosowne pozwolenia. Pocieszeniem jest to, że nowelizacja ustawy ma wyeliminować to wąskie gardło, ale nie rozwiąże jeszcze wszystkich problemów. Sporo uwagi poświęcono również zagadnieniu budowy stacji ładowania przez deweloperów. W tym aspekcie głosy nie były jednoznaczne. Z jednej strony mówiono o braku takich potrzeb dziś i marginalnym zaangażowaniu deweloperów, ale z drugiej wskazywano na konieczność planowania infrastruktury współdzielonej w budynkach nowo projektowanych. Tylko taki model – zdaniem uczestników spotkania – ma szansę być ekonomicznie opłacalny. W trakcie spotkania pojawiły się również odniesienia do wzorców i rynków zachodnich. Przytoczono przykład Norwegii, gdzie za sukcesem elektromobilności nie stoją dopłaty bezpośrednie, ale ulgi związane z obciążeniami podatkowymi. Podobny model zastosowano w Wielkiej Brytanii. Dzięki takiemu systemowi benefity związane z zakupem i użytkowaniem auta niskoemisyjnego lub elektrycznego spowodowały w całym rozrachunku stosunkowo niewielką różnicę w cenie w porównaniu z kosztem auta spalinowego, a to w oczywisty sposób nakręciło popyt.

TRANSPORT, SPEDYCJA, LOGISTYKA

Ostatnie spotkanie, Transport, Spedycja, Logistyka, odbyło się pod przewodnictwem Agaty Rzędowskiej – redaktor BiznesAlert.pl. Wśród zaproszonych gości znaleźli się: Jacek Nowakowski (Gas Business Development Manager, Iveco Poland), Marcin Blauth (prezes zarządu, No Limit), Wiktor Zaremba – (Sustainability Developer, IKEA Distribution Services), Paweł Szczygieł (National Key Account Manager, Mercedes-Benz Vans), Frederic Lustig (prezes zarządu, Carefleet), Ivan Kondratenko (Consulting Analyst, Mobility Practice, Frost & Sullivan) i Iwona Bartosik (Corporate Sales Manager oddziału NISSAN SCEE w Polsce). W trakcie tej debaty nikt nie miał wątpliwości co do potencjału wykorzystania aut elektrycznych w logistyce tzw. ostatniej mili. Wymiana flot w tym sektorze może stać się w perspektywie kilku najbliższych lat polską domeną, jednak dziś na przeszkodzie stoi mała dostępność takich pojazdów. Jednak wisi nad nami widmo zamknięcia miast na pojazdy napędzane silnikami Diesla. Zwrócono uwagę, że auta elektryczne to nie tylko czystsze powietrze, ale także obniżenie poziomu hałasu i, co za tym idzie, możliwość lepszego planowania dostaw. W kontekście diesli i niewielkiej dostępności użytkowych aut elektrycznych zwrócono również uwagę na auta zasilane paliwami alternatywnymi – CNG czy LNG. Zwłaszcza te zasilane LNG (ciekły gaz ziemny) mają – według rozmówców – szansę zrewolucjonizować miejski transport ekologiczny. W podsumowaniu spotkania zwrócono przede wszystkim uwagę na potrzebę edukacji rynku przewoźników i odbiorców ich usług. Zauważono, że ci ostatni mają szczególną możliwość zwrócenia uwagi firmom transportowym na aspekty związane z ekologicznym transportem miejskim i pośrednio wymuszeniem wymiany floty. Po wszystkich debatach wnioski były spójnie i klarowne. Paneliści zauważyli potrzebę dalszej edukacji rynku. Docenili rolę przedsiębiorców jako siły napędowej i zwrócili uwagę na potrzebę zaangażowania nowych sektorów gospodarki dla płynnego rozwoju branży. Konferencja E-Mobility była pierwszą tak szeroką praktyczną dyskusją w Polsce na temat szans, wyzwań, zagrożeń i perspektyw rozwoju polskiej elektromobilności. //

Organizator

Główny Patronat Honorowy

Wystawcy
 
 

Patronat honorowy

Patronat merytoryczny

 
 

Patronat medialny

 
 

Partner techniczny